Up to Mount Cook....een hitte dag ......224Km - Reisverslag uit Fairlie, Nieuw Zeeland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Up to Mount Cook....een hitte dag ......224Km - Reisverslag uit Fairlie, Nieuw Zeeland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Up to Mount Cook....een hitte dag ......224Km

Door: gerardNZrene

Blijf op de hoogte en volg Gerard

06 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Fairlie

Twizel , Mt Cook en dan de hitte in………
New Zealand is met hun “Sevens”team kampioen geworden in het toernooi in Wellington , de dag begint dus goed. Wakker worden in ons backpackers motel “High Grounds Motels” en tanken zodat we naar Mt Cook kunnen , goed weer , beetje bewolkt maar warm genoeg,eerst 9 km naar de kruising en dan de SH#80 op voor een 55 km rit langs “Lake Pukaki”. Na 8 km de eerst uitkijkplek genaamd “Peters Look-out”, foto gemaakt , maar we zijn er nog te ver vandaan. Halverwege de 55 km toch maar de regen kleding aangedaan want het gaat druppelen en de temperatuur gaat naar beneden .De wind gaat ook hier ons weer parten spelen . Bij het info centrum onderaan de Mount aangekomen blijkt dat we niet verder mogen op de motoren , alleen te voet , maar het weer wordt er hier niet beter op . We kijken even binnen naar al de foto’s en info van mensen die Mt Cook beklommen hebben en hebben er respect voor maar wij gaan toch echt niet te voet de berg beklauteren . We hebben nog een Valley gezien een beetje terug ,misschien kunnen we er zo nog een beetje dichter bij komen . Een rare naam voor een Valley want ik geloof niet dat dit te vergelijken is met de Wallen in Amsterdam , “Hooker Valley “ , nee joh zo heet hier een bergketen . Grapje van de boys….Fotograferen lukt nog wel maar veel zie je er niet op, maar geprobeerd hebben we . We gaan er weer van tussen want het wordt er hier echt niet beter op. Het trekt helemaal dicht , heb ik die wolk aan mijn achterlicht vast zitten of zo . Ongeveer 25 km verder kunnen wij de regenkleding weer uittrekken omdat het droog en warmer gaat worden. Rene zegt dat ze hier qua opmeten van de wegen niet zo nauw nemen want we hebben er al meer kilometers opzitten dan er op de kaart aangegeven worden. Met de elastiek opgemeten misschien gedaan , of kapotte duimstok??? De SH #8 weer op om de 92 km naar “Fairlie”af te gaan leggen . Bij de Lake Pukaki Look-out zetten ze de ventilator ook weer aan , van de linkse kant worden we weer grondig onder handen genomen. Deze keer hebben ze nog hulp gekregen van de föhn , het wordt er met de kilometer warmer op , eerder gezegd heter . Bij “Lake Tekapo”moeten we er toch echt even af want ons lichaam vraagt om vocht . Een lekker fruitijsje , een fles water en een blik Cola gaan er zo in . Het wordt hier F..king Hot , even rusten en dan door naar Fairlie , nog 42 km , moet kunnen , we hebben er bijna 4000 km opzitten , dat moet vandaag gehaald kunnen worden. Het dorp binnenrijdend zie we een groepje Cabrio’s onder wat bomen een meeting hebben , had ik mijn Benz nu maar bij, dit is er weer voor. Bij Pinewood Motels een studio gehuurd en de dame achter de balie zegt dat net bij haar achter het huis 37 graden was , dat merkten wij ook toen we net afstapten . Het zweet tussen de bilnaad en de rug is ook zeiken nat . Een frisse douche is hier op zijn plek en Rene staat er al onder , ik ben de volgende gegadigde . Wat een mooi land is dit hé’, iedere keer weer wat anders en je weet niet wanneer het komt , laat staan wat , want de weersvoorspellers werken hier ook met dobbelstenen , net als bij ons in het nu koude kikkerlandje. Heb medelij met ons , zo heet…….

De hitte heeft ons verrast want we zitten zeker 2,5 uur binnen , uit de zon , al vocht drinkend en ons rustig houdend . Wat een hitte , 2x een frisse douche genomen om het zweet eraf te wassen. Tegen de avond toch op zoek naar wat te eten , er is niet veel te doen en het is zelfs zondag, nou zon hebben we genoeg . Midden in het centrum van dit gat komen we in de “Top Bar”, een lokale kroeg waar heel de familie werkt of ieder geval aanwezig is . Eerst maar een verfrissend biertje , een aardige pul met “Spieght’s”, hier bekomen we van . We overleggen wat we doen , verder kijken naar iets wat er waarschijnlijk niet is of hier wat nemen . Een uitgebreid Dinner smaakt nu ook niet met deze hitte , dus dan maar wat Take Away (afhaal/meeneem) dingen bestellen . Kan tot 8 uur , het is tien voor 8 dus nog gauw een frisse pul bier genomen , en de “Hoagie Burgers , Chips en inktvis ringen besteld. Duurde nog een kwartier voor het klaar was , in een plastic tasje en te voet terug naar de studio . Al etend komen we er achter dat we te weinig meegekregen hebben. Dit was Rene zijn eten , het mijne hebben we helemaal niet meegekregen. De schoenen weer aan en het slot van de BMW, ik ga toch nog maar even terug om te kijken of het niet in de kliko ligt of misschien hebben ze het helemaal niet klaargemaakt, je weet niet hier in dit gehucht. Ik stap af en loop naar binnen en kom de serveerster tegen die gelijk zegt,”ooh ik dacht ,die komt niet meer terug , wacht even “, ze stapt achter de bar en trekt het eten ergens onder de toonbank uit , “in a bag , please , because i’m on the bike now, Oke , see you” , en ik rij weer richting Pinewood Motels. De 4 inktvis ringen die ik besteld had blijken er 7 te zijn , dus ik zat helemaal vol . Rene had zich ook verkeken in een “Hoagie Burger”, want 2 van deze reuzen en een kilo ribbel frieten is toch echt te veel . De rest van de avond zitten puffen en water drinken en ik heb nog lang wakker gelegen . Dan wordt ik na wat uurtjes door harde regen weer gewekt , het gaat tekeer , je kunt het je niet voorstellen , tussen de druppels in is niet veel ruimte over , het is net of het een waterbak is die ze naar beneden gooien. Een buitje van een uur of 4 , dus het begint hier al een aardig zwembadje te worden. Vanmiddag wordt het beter maar om 10 uur moeten we toch weer gaan rijden . We zien wel , we moeten noordelijk om richting Kaikoura te komen voor de Whale Watching ( Walvis spotten) , hopelijk is het daar beter.

Jullie gaan het horen……

• 06 Februari 2011 - 16:10

Henk Jansen:

Als ik de reisverslagen en de foto s zo zie ,is het wel prachtig.Ik ben wel wat jaloers.Je bent wel op de duitse toer,BMW en MERCEDES waar moet dat naar toe.Maak er verder nog een gezellige reis van. GR Henk en Elly.

• 06 Februari 2011 - 21:27

Martin En Coby:

Wegwaaien, wegregenen, wegsmelten, jullie krijgen alles daar. Lijkt op hier, behalve dan het wegsmelten. Het is elke dag vechten om de laptop wie als eerste jullie verslag mag lezen :-)
    Veel plezier nog in jullie laatste week!
    Groetjes Martin en Coby

• 07 Februari 2011 - 12:23

Rosa:

Nou niet gaan klagen hè, heb je eindelijk mooi weer is het wéér niet goed.
    Tjonge jonge ik wou dat het hier zo warm was.
    Maar oke.......ik vind het nog steeds kaaileuk om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken en vooral wat jullie allemaal eten zeg pppfff dat krijg ik `n week nog niet weg.
    Nog veel plezier hè manne.

• 07 Februari 2011 - 19:12

Ian :

mooie foto's' allemaal hoor maar waar blijven de animal pictures!?!
    nog maar een week te gaan!!!

ha ha ha tsjie! ...

...sorry ik moest even niesen.!.!.!.

GROETEN IAN