Conclusie Verslag Motorreis Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Geertruidenberg, Nederland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Conclusie Verslag Motorreis Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Geertruidenberg, Nederland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Conclusie Verslag Motorreis Nieuw Zeeland

Door: gerardNZrene

Blijf op de hoogte en volg Gerard

15 Februari 2011 | Nederland, Geertruidenberg

Hierbij een overzicht en conclusie aangaande onze reis naar New Zealand voor een motorreis van een maand;

De Vlucht :

Zorg dat je iemand hebt die je wegbreng en daarvoor op tijd uit zijn bed komt , hè ZEIN !!!!!

Op tijd aankomen op Schiphol geeft je mogelijkheid om een ruimere stoel te vragen bij de incheckbalie als je wat langer bent dan normaal . Voor zo,n lange vlucht zeker aan te raden.
Singapore Airlines is een perfecte vliegmaatschappij , niet echt duur , goed eten en drinken kun je vragen wanneer je wil en wat je maar wilt. Tussendoor komen ze met hapjes en fruit. De stewardessen zijn erg behulpzaam en zien er ook nog schitterend uit in hun kebaya kledij , mooie meiden hoor . Keuze uit meer dan 60 zenders en kanalen op je TV schermpje , wel wat klein maar te doen , je kunt de films stil zetten en terug/vooruit spoelen naar gelang . De duur van de vlucht is lang , zeker als je niet of nauwelijks kunt slapen in een vliegtuig , maar met Singapore Airlines gaat dat goed. Een dikke 9 .

Overstappen in Singapore

Laat je koffers op Schiphol doorzetten zodat je niet hoef te slepen/sjouwen met die ondingen .Kijk goed op de borden , om niet bij de verkeerde Gate te zitten te wachten .

Shuttle of taxi

Genoeg mogelijkheden om van en naar je hotel te kunnen .Hotels hebben meestal zelf hun busjes.

Hotel Auckland

Mercure Hotel van Auckland was in orde en lekker in het centrum.

Auckland City

Een kantoren stad waar niet echt veel te zien en te bezichtigen is . Wat mooie parken en een Belgische eetkroeg met heerlijk Belgisch bier en mossels was voor ons genoeg.

Enduro Tours

De BMW’s stonden ons al buiten op te wachten en Hakan , de eigenaar van Enduro Tours legde ons alles uit en waarschuwde ons voor rare situaties ,rare voorrangs regels en het links rijden . Al onze kleding en andere items konden in de bijgehuurde koffers die vast op de motor zitten en avonds makkelijk te verwijderen waren , om mee je slaapgelegenheid in te nemen . De buffels (de BMW’s ) voldoen geheel aan het landschap dat je er me berijden moet , want op de grevelwegen wil je niet op een lux bakbeest doorbrengen . Ze hebben heel de reis geen kik gegeven en gingen maar door . Petje af voor deze Duitse Grundlichkeit . Dikke 9.

Het Wegennet in Nieuw Zeeland

Over het algemeen zijn de wegen , twee-baans , uitgezonderd bij de weinige grote steden, erg goed . Soms wat veel steenslag wanneer ze met de wegen bezig zijn geweest. Het parkoers is niet te geloven , dit land is neergelegd voor de Bikers , wat een bochten en uitzichten . Uren ben je bezig met de meest schitterende bochten , er komt geen eind aan en moe wordt je er niet van. De “Forgotten Highway “,Haast Pass , naar Millford Sound en rond de vele meren , het is niet te geloven dat ze zulke wegen neer kunnen leggen in zo’n landschap, dat zo grillig is . Het rijden op zich is veilig als je maar aan je linkse kant van de weg blijft , ook in de vele bochten in de bergen , want er komen ook grote vrachtwagen naar beneden donderen , die soms beladen zijn met boomstammen ,septic-tanks of stinkschapen die iets meer ruimte nodig hebben dan hun baantje alleen . We geloven niet dat er een ander land is waar je zo mooi je kilometers kunt maken . Een 10 met een Griffel .

De slaapmogelijkheden.

Motels , Backpacker lodges en oude Hotels , je komt ze de gehele reis in overvloed tegen en zijn perfect . In de Backpackers namen we Twin-bed rooms , 2 bedden in een eigen kamer zonder dat er vreemden bij je in de kamer liggen , voor een kleine NZ$ 50-60 . Ongerekend €34,00 voor 2 personen . Soms wat duurder , soms nog goedkoper . De Motels kosten meestal wat duurder , tussen de NZ$ 60,- en de NZ$ 115,- , maar dan heb je een keukentje , toilet , douche en minimaal 2 tot soms 7 slaapplekken . En alles is echt schoon. Gratis internet of tegen een kleine bijbetaling. De Hotels zijn ook perfect en qua prijs niet duurder , in het Oxford Hotel in Oxford uit 1878 hadden we per persoon een eigen kamer , met douche/toilet op de gang , eten bij de eigenaar in zijn eigen huiskamer , een Kip/Curry ovenschotel en heel de avond kannen bier , en dat voor omgerekend € 43,50. Waar heb je dat nog ??? Weer een dikke 9.

Eetmogelijkheden

Voor ontbijt is de Subways snel , lekker vers en niet duur maar ook de ontbijt-tentjes geven je veel voor weinig geld . Bestel in Westport geen worstjes bij je eitjes want je krijgt 2 super grote worsten die je bijna niet weg krijgt , wel lekker hoor maar veel te groot . En niet iedere dag eieren eten want dan komen er veren uit je reet en begin je te kakkelen. In Christchurch zijn we in een ontbijt restaurant geweest , erg goed , maar dit is alleen open voor ontbijt . En je moet er bespreken om er je eitje te kunnen nuttigen , echt, het is er druk .
Middag eten , hebben we weinig op, omdat een goed ontbijt je voor de gehele dag vult. Een maal hebben we ons laten verleiden om de MacDonalds aan te doen , doe dit niet , het is niet te vreten en je heb na een half uur weer zin . We hebben wel de in dit soort landen , gerelateerd aan Engeland , overbekende Pie’s leren eten , en die zijn heerlijk .
Avond eten , dat was ons ding. Wat je in NZ allemaal wel niet krijgt voor in onze ogen weinig , dat is niet te geloven . Een Rib-eye Steak , van een echt rund , geen plastieke koe uit ons nat landje , met dikke frieten of aardappels in de schil , een krop sla en/of gekookte groenten voor nog minder dan de helft van wat ze in Nederland durven te vragen . En het wordt geserveerd met een glimlach en een gemeend “Smakelijk eten “.
Ook al de Oosterse eetgelegenheden zijn van een klasse, beter dan de onze . We hebben uitgebreid allerlei ons onbekende gerechten voor laten serveren , en op 1 na hebben die ons verrukkelijk gesmaakt . Ik moet in het Azië gaan wonen , want dit is voor mij HET eten .
De conclusie , voor de inwendige mens wordt goed gezorgd in dit mooie land . Oja , roken is er duur , bijna een tientje voor een pakje peuken , net zoveel als een biefstuk met frieten.

De plaatselijke Bevolking

De Maori bevolking hebben we nauwelijks gezien , soms in supermarkten gelijk onze Aldi en overwegend op het Noorder eiland. Ze zijn ook niet echt aanspreekbaar . Ze worden een beetje raar bekeken met hun tattoo’s en daardoor ontweken . Naar speciale Maori parken of shows zijn we niet geweest , geen behoefte denk, ik heb dat allemaal al gezien op Hawaii , jaren geleden.
De Kiwi’s zijn daartegen erg vriendelijk en nooit vijandig of crimineel . Je kunt alles gewoon op je motor of zitbankje laten liggen , het blijft er ook liggen .Het is een allegaartje aan volkeren want iedereen heeft wel een voorvader ergens uit het Westen of Oosten Ze proberen wel het een en het ander te weten te komen van je en geven je overal advies op , wat je moet doen en zien. En ze zij relaxed , dus maak je niet druk als je met ze in gesprek komt .

Bezienswaardigheden

Er is erg veel te zien en te beleven op en rond de 2 hoofd eilanden , zorg dat je thuis je eigen goed voorbereid in dingen die je wilt meemaken of ondergaan. En anders zijn er altijd de Kiwi’s ( Nieuw Zeelanders ) die je er op wijzen wat je gezien en/of beleefd moet hebben. Als je in het land bent neem dan , ze zijn overal te bekomen , de AA gids mee , hier staan alle bezienswaardigheden en bezigheden in per stad of dorp in, en is gratis . Wat attracties die je zeker op je lijstje moet hebben zijn ; Milford Sound , Hell’s Gate , Jetboot trip , de verschillende Watervallen, Forgotten Highway , Bruce Bay ,Bendigo Settlement , Pancake Rocks , Kaikoura ( als je de walvisjes te zien krijgt) , Haast Pass , afijn heel de 2 eilanden , al zullen al de Zuid-Eilanders zeggen dat “The South Island “ mooier is en ze hebben gelijk . Achter elke bocht ligt weer een uitzicht dat je gelijk als schilderij aan je muur kan hangen . Je mond staat dikwijls open van verbazing , maar op de motor moet je dat niet echt veel doen want dan vliegt er een beestje in te grote van een dobbelsteen . Een maal heb ik zo’n knikker net onder mijn bril gehad , beestje klapte uit elkaar en veroorzaakte een dik oog voor 4 dagen door zijn gif. Maar het hoort erbij, je bent een biker of niet.

Christchurch City

Een stad met een meer Europees invloeden , nog wel veel schade door de aardbevingen , maar een goed gevoel hangt er . Lekkere terrasjes en leuke markten , en een Food-mall , een winkelcentrum met alleen maar eet-tentjes, als ik hier woonde , hoefde ik nooit naar de super want dan at ik er iedere vond. Het Hotel Ibis was er een van 3sterren midden in het centum . De Ierse pubs lagen daar allemaal omheen , zodat we de Guiness en Kilkenny ons makkelijk toe konden laten dienen .

De totale Reis

Voor ons een onvergetelijke reis met overwegen mooi weer, 4,5 dag regen , en dan regent het ook echt, maar de Kiwi’s zeiden dat we gezegend waren met zoveel goed weer , zeker op het Zuider eiland. De vluchten met Singapore Airlines waren perfect en gingen wonderwel snel . De hotels in Auckland en Christchurch deden ons goed om het dagritme en de rust te nemen die we nodig hadden voor de lange reis . Als je van goed en lekker eten houd dan zit je in NZ gebakken . Om het land te doorkruizen adviseren we als je de mogelijkheid hebt dit te doen op een motor , alleen , niet met je eega achterop , want die vrijheid heb je alleen wanneer je zelf op zo’n ding zit . Sorry meiden, maar je kunt ook zelf het stuur grijpen en “Full Trottle” gaan . De mensen zijn relaxed en het land is er een van “ik heb de gehele dag met mijn bek open rondgekeken , wat mooi . Het is een groot schilderij.

De Eindconclusie ; dit is een land waar we zeker nog een keer terugkeren .Na bijna 5000 kilometer op onze motor door dit mooie land te hebben gereden , hebben we beiden een tattoo met Maori invloeden laten plaatsen in Christchurch , zo zijn we voor het leven getekend , het land zit in ons bloed en onze huid. Wij geven New Zealand een 10 met een dikke griffel.

• 17 Februari 2011 - 06:56

Sjan:

Slaap ze dan hahaha

• 17 Februari 2011 - 11:06

Lia:

Slaap maar lekker bij en we horen het allemaal wel. Ik heb in ieder geval erg genoten van de verslagen.

• 17 Februari 2011 - 11:48

Jolanda:

als jullie bijgeslapen zijn maak maar eens een mooi eindverslag, heb erg genoten van alle mooie reisverslagen.

groetjes Cees en Jolanda

• 22 Februari 2011 - 14:12

Rosa:

Nou mannen jullie hebben wel gehoord wat er nou in Christchurch is gebeurd denk ik.
    Ik moest gelijk aan jullie denken vanmorgen met `t nieuws.
    Daarom heb je misschien zulk slecht weer onderweg gehad, die aardbeving zat er al aan te komen natuurlijk.
    pppffff ben maar blij dat je weer thuis bent.

• 23 Juli 2011 - 22:07

Fighting Arts:

Heb jullie reisverslag van de NZ reis geheel opgeslagen en uitgeprint.
    Div. avonden voor het slapen gaan wat pagina's gelezen.
    Met een woord geweldig !
    Prachtig beschreven reiservaring: heb het met plezier gelezen.
    Een prachtig land dus om per motor te ontdekken.
    Misschien iets voor ons in de toekomst.
    Nog heel veel mooie (motor)reizen gewenst van:

Marjo Arts (ook een wereldreiziger per motor)

• 08 Oktober 2011 - 14:27

Erik Hemmink:

Hallo Gerard en René

Wat een super ervaring of niet!
    A.s. februari ga ik met mijn neef voor 5 weken op de motor door Nieuw Zeeland. We kunnen wel advies gebruiken. Willen jullie dat doen? We zouden dat zeer op prijs stellen. We zijn bereikbaar via ehemmink@planet.nl of telefonisch 06-54358926

Groet,
    Erik Hemmink Den Ham (ov)