Windsurfen op de SH 6……Onthaasten in Haast…298 km - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Windsurfen op de SH 6……Onthaasten in Haast…298 km - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Windsurfen op de SH 6……Onthaasten in Haast…298 km

Door: gerardNZrene

29 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Haast

Luidruchtige bikers maken me nog wakker als er een het trapje afdondert , vannacht in de gang. De regen en wind gieren langs het raam. Het zou mooi weer worden volgens de radar maar daar merken we tot nu niets van. We zullen toch moeten gaan rijden als we Haast willen bereiken vandaag. Eerst bij “Stumpers “maar een ontbijtje nemen .Een eitje op een andere manier , sunny-side-up deze keer, met toast en een bakkie leut .Motoren hadden we met de koffers er al op ,voor de kroeg weggezet, zodat we er gelijk op kunnen springen mocht het beter worden. Na de maaltijd gaan we het toch proberen. Beetje druppelen doet het nog. Rene de lederen broek alvast aan . Ik probeer het zo. Na 3 a’4 KM begint het toch weer te regen , doorrijden tot een dorp en daar nog tanken en meer kleding aandoen. Het wordt “Ross” , een “Historic Gold Mining Town” met een mini pompje en winkeltje. “Ja je zult hier aan de westkust op regen moeten rekenen, “zegt de eigenaar. “Hoeveel heb je getankt ? Ik kan het hier binnen niet zien. NZ$ 15,64 zegt Rene”. Ik mijn regen kleding aangetrokken en hup we kunnen weer , het moet verderop beter worden. Dat horen we van bikers die van die richting komen en naar die Bikerralley gaan in Woodstock. Daar wordt het ook beter zeggen wij. Verder de SH #6 af, wat een wegen , je komt ogen te kort. Volgende dorp Hari Hari doet mij ergens aan denken. “Hari Hari, Hari Hari , Hari-krishna Hari Hari “, of zo iets. Nou hier is niets te doen ,dus die Hari-krishna zullen hier ook niet zitten. Langs kust wegen en tropische regenwouden komen we in Whataroa . Door naar “Franz Jozef Glacier ( een Gletsjer) , 4 km een zijpad in tot je een parkeer terrein oprijd . De rest te voet , keuze uit , 10 minuten , 20 minuten , half uur , 4 uur , 6 uur ,8 uur of een hele dag. Half uur is ver zat , we zijn niet zot en “Haast “ ligt ook nog in de planning . We komen bij een uitkijk en daar stoppen we, nemen wat foto’s en vinden het knap van al die andere mensen dat ze verder gaan. Volhouden hoor , luitjes. We zien dat de gletsjer zich al aardig terug getrokken heeft in de loop van de jaren. We hadden een kleine honderd jaar eerder moeten zijn , dan stonden we nu op onze uitkijk in de sneeuw. Kunnen wij niets aan doen dat dit ding zich terug trekt. We gaan terug naar de bikes en vertrekken net na ,voor ons 2 Ducati Multostrada 1200 fietsen vertrekken. Mooie dingen hoor , alleen geen Ducati geluid zit er in. Weer door een tropisch regenwoud, je weet niet wat je ziet. Heel veel Possums plat gereden op de weg, Nieuw Zeelandse Speedbumps noemen ze hier. Zijn er toch te veel van , van die possums bedoel ik dan. Bij Fox Glacier tanken we ,want nu zeker 120 km geen tank mogelijkheid . Raar he’, dit zijn we niet gewent , tanken kun je bij ons overal , hier niet , hou daar rekening mee als je komt. We komen na 40 km weer terug aan de kust , en wat voor kust . We hadden al heel wat wind om de oren gehad maar hier zijn we aan het surfen op de BMW’s . “Bruce Bay” heet het hier en mooi uitzicht .Tjonge tjonge. Terug door de bergen naar “Knights Point Lookout”, alweer een uitzicht om in te lijsten , proberen we ook door er een foto van te maken. In het zadel voor het laatste stukje. “Haast “in zicht , maar waar is de stad of dorp. Een stel bij elkaar geraapte houten hokken waar je kunt slapen en een Supertje. Veel meer is er niet . Maar toch ook weer een restaurant waar wij uit eten gaan , en wat smaakt het ons weer heerlijk . Rene gaat voor het Venison stoofpotje, wat is dat , zie ik je denken , hij zit hier gewoon hert te eten. Ik hou het op kip. Er staat een buffet saladbar en andere dingen die je zelf mag pakken. Nou, we zullen de prijs niet noemen , maar bij Beccaro ’s krijg je dit niet voor dat geld. En bij Henny’s is het toch niet duur. Terug naar ons slaapplekje voor deze nacht, we hebben veel gereden dus laat wordt het niet . Maar niet zo vroeg als gisteren. We lagen voor half 10 te bed……. We zitten lekker uit te buiken in de overdekte tuin van de Wilderness Backpackers….. Onthaasten in “Haast”.