Boot Safari en over de Haast Pas…….208 km - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Boot Safari en over de Haast Pas…….208 km - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Boot Safari en over de Haast Pas…….208 km

Door: gerardNZrene

30 Januari 2011 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Heerlijk geslapen en niet meer gebeten door de “Sandflies”. Gister avond nog wat in de overdekte tuin gezeten, we konden toch niet weer voor 10 uur naar bed gaan,zijn we watjes?????.Bij de “Grumpy Cow“, de locale super/afhaal restaurant, nog wat te drinken gehaald . Als je buitenkomt voor een peuk wordt je gelijk aangevallen door een rot vliegje, de Sandflies genaamd , die je bijten of hun leven er van af hangt. Sommige laten ook het leven bij proberen ons bloed te ontnemen. De kannibalen die het lukt hoor je lachend vertrekken. “Zo ,die hebben we 2 uurtjes lekker jeuk bezorgd en wij hebben gegeten”. Een keer of 5 lukt ze het en inderdaad , die kleine krengen geven veel ongemak. Morgen maar eens wat kopen om dit tegen te gaan. Te bed, morgen een drukke dag. Wat allemaal, daar moet je het verhaaltje voor volgen . Met wat mot regen worden we wakker en gaan bij de “Chagrijnige Koe“ wat ontbijten, Eieren en toast. We moeten ons ontbijt eens aan gaan passen , ik begin te kakelen na 14 dagen eieren eten. Afspraak bij Waiatoto Riversafari . een kleine 30 km naar de kust voor een Jetboot Safari op de Waitoto Rivier. Op de afgesproken tijd komen we bij het kantoortje aan, betalen en moeten nog eens 7 km verder rijden richting strand. Daar zal Neil , de kapitein ons oppikken bij een container net over de Waitotobridge . Even 10 minuutjes wachten en daar komt Neil met de Jetboot. Niet zo’n spectaculaire boot als in Queenstown horen we ,maar deze heeft hij zelf gebouwd. We moeten in de boot op de aanhanger gaan zitten en we zijn vandaag de enige die met de trip van 10 uur meegaan. Kost wat om een boot alleen af te huren , maar wie het breed heeft…… Door een achteraf paadje richting de rivier. Achteruit worden we het water in gedumpt ,ho ho , ik moet ook mee , roept Neil. We kunnen de gids niet vergeten. Eerst wat uitleg van wat je mag doen en zeker moet laten. Handen binnenboord en niet gaan staan. Oja , en genieten. De waterstraal wordt aangezet en daar gaan we, de rivier op. Onderweg stoppen en allerlei uitleg over vissen , vogels , een heel interessant verhaal over de Kiwi de hier gefokt wordt om het aantal op te krikken . Ze zijn bijna uitgeroeid door de “Stoat “( Fretachtig beestje dat de jongen en de eieren opeet) en worden hier op een groot terrein weer op aantal gebracht , zo goed als het lukt. Dan verder de rivier op . Wat een uitzicht en wat een schitterend gevoel om deze sterke watermassa te trotseren. Neil stopt iedere keer voor uitleg en wat verhalen. Hij vind het mooi dat we zo geïnteresseerd zijn en dat geeft hem de passie om nog meer te vertellen. Hij beantwoord ook al onze vragen . Dit is echt mooi ondanks dat het nu echt is gaan regen. Dit hoort er bij zegt hij. Aan de westkust ……ja ja dat weten wij uit ervaring Neil. Hij vaart door tot de stijging van het water en de rotsen ons beletten om verder “Upstream “te gaan. De blokkade genaamd “SharkTeeth Rocks “houd ons tegen . Gaat er hier maar eens uit, kun je wat foto’s maken en wat rond lopen zoals de “Settler’s “vroeger gedaan hebben in dit zwaar terrein. “Ik ga even de rivier een beetje af voor radio ontvangst,even doorgeven waar ik zit, zegt Neil nog en weg is hij. Als je maar terug komt” , zeggen we nog met een lach.. In de gutsende regen gaan we aan land, het gevoel van vroeger krijgen we zo goed te pakken. Eerst een plasje doen , met al dat water merken ze dit toch niet. Wat een gevoel , we staan ergens langs een rivier waar je niet te voet of met een ander voertuig dan een boot kunt komen, en onze boot is weg. Mooi maar raar. Kicken joh. We horen hem alweer aanmeren en we lopen al foto’s makend terug naar zijn bootje. Nu gaan we in een stuk terug richting de zee, van ons mag hij. Gas erop. En volgas gaat het , langs rotsen , boomstammen en zandophopingen . Dit moet je meemaken om het te kunnen waarderen. “Zal ik nog wat 360’s maken “vraagt die grapjas . Natuurlijk , het kan niet gekker voor ons. Hij geeft de boot de sporen en gooit hem dan helemaal rond,het water spuit ons om de oren. Dit moet je meemaken om ….afijn je begrijpt ons. Terug bij de bus worden we met boot en al de aanhanger opgetrokken . Terug naar de motoren en afscheid van Neil nemen . Een bootritje van 2,5 uur en een beetje kou , maar zeker de moeite waard . Gewoon erg mooi. Bedankt Kiwi Neil voor de service .
Eerst naar de eerste de beste pomp om te tanken. Beetje opwarmen en dan richting “Wanaka”over de “Haast Pas”. Een erg natte en koude ervaring ,maar toch ook weer erg mooi. We komen langs watervallen , bruggen waar het water onderdoor dondert en 2 meren. Het eerst Wanaka Lake , een plasje waar heel de Langstraat , om jullie enige indruk te geven, in kan. Het volgende meertje is “Hawea Lake , en als we een bergje overkomen verschijnt het voor ons. Het ontneemt ons de adem, dit is een schilderij voor aan de muur . we moeten met een foto genoegen nemen. Nu nog een ritje van 15 minuten en we zitten in Wanaka , de plaats nu. En het is droog , na 80 km “Heavy Rain”, zien we de zon weer eens . Bij Alpine Lodges een ruime studio gehuurd en terug op temperatuur komen . Wat een dag . We hebben honger ,maar we kunnen nog niet gaan eten ,want de was staat te draaien. Ja, dames ook dat kunnen we zelf…….

Nog even Wanaka in geweest voor Dinner. Vanavond geen frieten maar wat Oosters.Een Thais Restaurant wordt het. Pittige Tom-yum soep ,1 met vis en 1 met kip.De druppels aan de neus . Niet van de regen maar van de peppers.Hoofd gerecht wordt noddels met kip en Chicken Kaprow,met rijst. Super, wat eten wij toch weer heerlijk.Dat wordt straks thuis aan de ballen gehakt wel wennen .Wat een luxe leventje hebben we hier. Snel naar bed voor een goede nachtrust. Queenstown wordt het morgen en een nieuw fototoestel kopen , want de mijne is verzopen gisteren in de jaszak. Trusten medereizigers.......

• 30 Januari 2011 - 08:43

Rosa:

Wat kun jij toch heerlijk vertellen Gerard, ik geniet er iedere dag van om jou stukskes te lezen.
    Je had schrijver moeten worden.
    En de foto`s.......jonge wa mooi zeg.
    Doe de groeten en aan Rene en tot morgen of zo.

• 30 Januari 2011 - 10:25

Sjan:

Ben het met Rosa eens...super omschreven allemaal.
    Net of we er een klein beetje bij zijn.
    Wel jammer dat jullie zoveel regen hebben...maar hier ist weer onder 0 brrrrrrr.

Greetzzzzzzzzz

• 30 Januari 2011 - 10:59

Jeanette:

Nou Gerard, ik ben het dus ook met Rosa eens. Zit elke dag te kijken wat jullie nu weer hebben meegemaakt !!!
    Spannend hoor !
    groetjes uit een koude nederland

• 30 Januari 2011 - 16:00

Gerard En Fien:

Haaaaai Mannen,

Jaaaah zijn geweldige verhalen! Ook wij genieten er iedere keer weer van.....Erg leuk om jullie op deze manier te volgen! en Rosa heeft gelijk: Je had schrijver moeten worden!!

Ga zo door!! HAVE FUN.....XXXXXX

• 30 Januari 2011 - 18:03

Jolanda:

hey gerard en Rene

vanaf nu volgen wij jullie ook, heb wel 20 min nodig gehad om alles te lezen.
    was geen straf hoor ik bleef lezen hoe goed jullie het daar hebben.
    en wat is het daar mooi zeg........
    ik lees het met extra belangstelling want wij gaan volgend jaar dussss

heel veel rijplezier en ook een beetje uitkijken