Whale watching en een verrassing....... - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Whale watching en een verrassing....... - Reisverslag uit Mirissa South, Sri Lanka van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Whale watching en een verrassing.......

Blijf op de hoogte en volg Gerard

02 December 2013 | Sri Lanka, Mirissa South

Om 5 uur de nest uit om walvissen te bekijken, je moet het er maar voor over hebben. Arjan draait zich nog een keer om , die gaat vandaag alleen maar relaxen . Een tuktuk haalt ons op , ik verkijk me op de tijd en heb geen fototoestel bij ,merk ik te laat . Een paar minuten later staan we in de haven en kunnen gelijk de boot op . Voor ons , een stel van rond de mid 40 , dat in goed Engels uitlegt dat ze uit Duitsland komen. Zij zegt dan dat ze origineel uit Nederland komt , en dan barst er een leuk gesprek tussen haar en ons los. Zo zitten we nog 20 minuten te wachten terwijl de boot volloopt met mede Whale Watchers. Het is een bewolkte ochtend maar dat is alleen maar goed. Met felle zon weerkaatst het zonlicht in het water en verward de walvis alleen maar. We varen uit en het gesprek met de Nederlandse Duitse, mooie vrouw trouwens, gaat verder. Dik 1,5 uur schudden we zo de zee over voordat we op Whale terrein zijn .Het zoeken begint . Dan word er geroepen door een van de 5 a 6 begeleiders die voor ons overboord hangen om te spotten . Daar spuit wat en ja hoor daar zwemt een walvisje, niet erg groot en je ziet er niet echt veel van , maar het is er een. Volgens mij zijn het er 2 zelfs. Na een tijdje deze gevolgd te hebben gaan we op het volgende beest op onderzoek. Zoekt en gij zult vinden , dat doen we dan ook. Zelfs de Coastguard wordt aangesproken , die liggen daar ook zomaar wat te dobberen op zee. Dan zien we een groep vinnetjes boven het water uitkomen. Dolfijnen , we gaan er op af en al snel zwemen ze voor de boot uit . mooi hoor. Dan zien we wat verder wat Jumping Dolfins. Zo varen we nog een uur rond en vinden zo nog meer dolfijnen. Dan wordt gevraagd of we genoeg gezien hebben, eigenlijk niet maar het wordt steeds later . We gaan richting het land , de grote schepen , echt hele grote ociaankolossen ,want dit is de doorvaarroute oost –west , achter ons latend . Dan roept er iemand Krokodil , ik denk dat kan niet , want zoutwater krokodillen heb je alleen maar rond Noord Australië ,maar er zwemt er toch echt een 2,5 meter lange crock naast de boot. Erg mooi in beeld en BB-Arjan maakt mooie foto’s. Het moet een zoetwater krokodil zijn die met de stortbui gisteravond de zee in gespoeld is.Maar zeker 10 kilometer de zee op , dan ben je echt de weg kwijt , toch.?? Hij is versuft en ziet niet goed meer . Men zegt dat zijn ogen opblazen van het zout. Inderdaad , hij zwemt bijna tegen de boot op en schrikt dan pas. Ze bellen de CoastGuard nog maar het zal wel te laat zijn. Wij varen terug met een ervaring die zelfs de gehele crew van de boot nog niet meegemaakt heeft. Ik leg mij op het bovendek op een ligbedje en verbrand zo delen van mijn lichaam. Na weer een lange vaart komen we aan wal , lopen terug naar het hotel en gaan op zoek naar Arjan. Die vinden aan het strand , we maken hem maar wakker want hij begint op een rode Snapper te lijken. Man , je geeft gewoon licht af. De maag zegt dat we eerst wat moeten eten. “Ik heb hier achter een heerlijke kip burger gegeten” zegt Chicken-Arjan, en voor dat we het weten staat die zelfde burger met friet en natuurlijk majo voor onze neus. Na een lange zeereis smaak deze erg goed . We vragen wat rond waar we het best naar toe kunnen gaan om wat souvenirs te kunnen scoren , Matare zegt men , nou de Tuktuk in dan en na een kwartiertje staan we in dat dorp/stadje. Binnen 1 uur hebben we alles gehad en heb ik een riem en een tshirt gevonden .Een met een mooie tekst er op, “Sometimes i drink water , Just to confius my liver . Bij thuiskomst blijkt dat ding veel te klein en hij gaat van de hand binnen 1 minuut. BB-Arjan pas hem perfect . Weer niets.

Avonds gaan we weer naar het strandrestaurant van gisteren . Ik wil een Jumbo Prawn proberen . Weer staat onze tafel binnen no time vol met de vruchten van de zee. Heerlijk en voor een habbekrats . Vol en erg voldaan stappen we terug , ons bedje roept al , Arjan loopt al te gapen, die kan de gehele dag slapen volgens mij. We liggen er niet veel later ieder geval op . Trusten , wordt het laatste woordje vandaag en het licht gaat uit……

• 04 December 2013 - 20:35

Johan En Lidy:

Hoi Gerard
    Wel geen walvis, maar toch een bijzondere ervaring!
    Geniet er nog van en alvast een goede reis
    terug naar ons koude landje.

Johan en Lidy