In een roze droom..... - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu In een roze droom..... - Reisverslag uit Jaffna, Sri Lanka van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

In een roze droom.....

Blijf op de hoogte en volg Gerard

25 November 2013 | Sri Lanka, Jaffna

In een roze droom wordt ik wakker , of is het het muggennetje dat mijn beeld verstoord. Roze is toch geen kleur om onder wakker te worden. Ik heb weer op tijd de ogen open en ga de douche ruimte in of wat er voor door moet gaan. Dit zogenaamd hotel is net een loodsen complex van een werkkamp. De Khmer Rouge zou er jaloers op zijn. In de grote loods aan de overkant wordt een koud eitje geserveerd ,met toast en jam. Thee op zijn Engels. Een sterk bakkie met veel melk en erg veel suiker. Bah zeg maar. Snel het pak weer aan en voordat we vertrekken wordt er bij de poort van het omheinde complex nog een soort groepsfoto genomen. Rechts het zandpad op . Door een achterbuurt komen we bij een joekel van een boom aan. 7,5 meter hoog en maar liefst 19,5 meter in omtrek. Wij bekijken en fotograferen de boom, de mensen staren ons aan. Alles stopt om die rare figuren bij die boom te bekijken .Het stalen ros weer gestart en hup richting Jaffna vandaag. Eerst een flink stuk over asfalt en later weer een groot stuk off-road heeft Chin ons belooft. Het gaat voorspoedig en snel komen we aan bij het werkparkoers. Tot Chin zijn verbazing heeft de Sri Lankaanse overheid hard gewerkt de laatste maanden want op 90 % van de dirttrack ligt schitterend asfalt. Alleen bij wat bruggen in aanbouw en wat dorpjes is nog wat ruw terrein. Dan zien we rechts in de verte een stortbui hangen, hopelijk ver van ons vandaan. Nou , ik knipper even met mijn ogen en de druppels gaan bij ons ook hard vallen. We schuilen in een bushokje met ons 6 plus de gids. Robert en Bjorn , de chauffeur blijven uit zicht. Zal ook wel een overkapping gevonden hebben. Achteraf blijkt dit een heel ander verhaal te hebben. Wij wachten en schuilen zeker een uur onder het provisorisch bushokje. Motoren vallen om , doordat de zijstandaard wegzakt in de natte grond. Het begint na verloop wat op te klaren en dan zien we wat aankomen. Een zwaar gehavende motor stopt bij ons hokje. Robert heeft de aarde op een ruwe manier van dichtbij gezien. Ik zal je het een beetje uit proberen te leggen. Nadat ze zijn aangehouden door het leger , dat zei dat er een groepje motorrijders voorbij kwam die niet wilde stoppen , we gingen te snel denk , en zij lagen nog te slapen ,zijn zij aangehouden. Na grondig verhoor en inspectie van allerlei documentatie zijn ze toch heen gezonden. Doordat het hard regende en het zicht daardoor erg slecht was is Robert onderuit gegaan. Gelukkig zonder erge lichamelijke schade. De motor daarentegen is wel gehavend. We zijn doorgereden tot we weer gestopt werden door het leger, dit net voor Jaffna. Dit gebeurd volgens ons puur om maar wat te doen te hebben en om te kijken hoe er een blanke ook weer uitziet. Wij maken maar wat foto´s om de tijd te doden. In Jaffna eten we eerst maar wat voordat we naar het hotel rijden . We hebben veel bekijks . Hier in het noorden zijn de blanken al even weg denk, want we zijn echt een bezienswaardigheid..