Met de ogen half open de `Killing Fields `op...... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Met de ogen half open de `Killing Fields `op...... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Met de ogen half open de `Killing Fields `op......

Blijf op de hoogte en volg Gerard

20 November 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Nonde, de nonde , de nondeju. Zeg ik vanmorgen om 4 uur dat ik klaar wakker ben en niet meer kan slapen. Verslapen we ons gelijk. Om 8 uur worden we wakker en is het haasten met aankleden, geen frisse douche, snel een stokbroodje met wat blokjes kaas en een watertje naar binnen werken en hup op je motor. Ik was de laatste, wat mij eigenlijk nooit gebeurd , dus ik heb een motor die mij te klein is. Joost zegt `we gaan wel een andere voor je oppikken bij het verhuurbedrijf ´.Daar pak ik mijn motor die bij mij blijft , de hele trip.
Als je eens weet hoe snel je het rijgedrag van die zotten hier overneemt, ik sta er versteld van. Wat doen wij bij ons in Nederland toch allemaal moeilijk. Gewoon geen regels en het gaat veel beter. Wel goed bij de les blijven want je gaat ze aan alle kanten voorbij maar zij ook. We hebben het allemaal snel onder de knie. Misschien omdat we er allemaal wel erg vreemd uitzien met de protectors en grote helmen , ze kijken ons teminste raar aan.Ook nog even getankt en dan op naar de Pol Pot gevangenis , iets met C21 in de naam , ik kom er nog wel op anders voer ik het later nog toe.Het was een school omgebouwd naar gevangenis, waar men gemarteld werd. Als V.I.P.s worden we apart gezet met onze motoren , bonnetje onder de pakkendrager,de kledij in het kantoortje , de gids staat al te wachten. Hij laat ons het oude schoolgebouw zien en geeft ons allerlei info waar je niet vrolijk van wordt. Wat die Khmer Rouge allemaal uitgevreten hebben hier tussen 1975 en 1979 daar ga ik hier maar niet te veel op in . Ik wil nog volgers hebben voor mijn verslagen de komende dagen.Mijn maag draaid om. Ook zien we de 2 laatste overlevenden gevangenen van deze gevangenis. De 2 hadden gelukkig kennis van zaken die de Khmer Rouge nodig hadden in die tijd , anders waren zij ook vermoord. Met een brok in de keel verlaten we het complex.
We gaan de buiten wijk in ,de achterbuurt zal ik bedoelen want het wordt er niet beter op met de bewoning. Met de straten of wat er op moet lijken , ook zeker niet. We moeten soms al op de steps gaan staan . Wat een zooi. Na een tijdje komen we bij de "Killing Fields" aan. Hier is het ook druk met toeristen . We krijgen een taperecordertje mee met Nederlandse tekst. Had je niet verwacht , he luitjes. We gaan dus zelf , afzonderlijk het terrein op en wat je hier te horen en te zien krijgt , daar draait je maag weer van om. Lees of kijk zelf maar eens wat daar allemaal is gebeurd via het internet. Te veel om hier in wat woorden te omschrijven . Ik probeer later met wat foto´s een indruk te geven maar nu vind ik het nog te vers voor mij. Met een traan in mijn ogen verlaat ik het terrein, vol beelden van wat hier door een groep mensen is aangericht. Te erg voor woorden. Een voor een komen ze , mijn medereizigers, aangedaan terug naar het restaurantje waar Joost op ons wacht. Hij paste op de spullen en daar eten we weer wat lekkers. Kip met rijst, simpel maar erg lekker. De toilet wil ik ook nog even vernoemen , een gebouwtje met wat gaten in de grond bedoel ik. De deuren waren er uit , lekker luchtig toch. Men kijkt hier niet te nauw, de ogen niet meegerekend.
De motor op en snel nog wat uitleg voor de wat slecht onderrichte Enduro rijders, tussen de ossen in een rijstveldje. Ik merk dat ik goed geoeffend heb van te voren. De rest lukt het ook allemaal goed. Terug de stad in , richting het hotel . De spits begint hier ook met meer drukte en het is een gewurm van jewelste . Ik vind het steeds mooier worden dat zotte gedoe zonder regels. Bij aankomst een lekkere halve liter bier en dan een douche. Die van vanmorgen heb ik ook maar gelijk gedaan. Nog wat dollars wezen pinnen en nu ETEN……….!!!!!!!!!!!!

Je hoort nog van me , Oke

Hoi , hier zijn we weer. Om 6 uur roept de maag . Beneden is het een chaos van weet ik me jouw daar. Heel Phnom Penn komt hier door de straat volgens mij.We blijven maar in het hotel eten tussen de herrie en de uitlaat gassen . Een traditionele Khmer BBQ , niet die van de Khmer Rouge, dat lijkt me duidelijk, wordt ons aan geboden. Na wat kokkerellen en een bordje gebakken rijst, nasi dus, en een biertje op de boulevard duiken we te bed. Het is goed geweest vandaag.

Slapen…….




  • 20 November 2012 - 02:14

    Jan Van Disseldorp:

    Weer een bijzondere mooie dag geweest voor je Gerard. Dat jij je hebt verslapen zeg................zal wel door dat bier komen.
    Fijne dag morgen dinsdag de 21e.

  • 20 November 2012 - 11:09

    Caren:

    Wat een indrukken allemaal. Mooi dat je je goed kan aanpassen. Enjoy! Wij zitten op dit moment in portland, een vergaan dorpje! X

  • 20 November 2012 - 21:27

    Guus:

    hey Gerard,
    net even de 3 dagen doorgelezen.ga je op de voet volgen met dit mooie avontuur.
    Had ik nou maar ook ingestapt, moest gisteren weer het ijs van de auto krabben.
    heel veel plezier en op tijd opstaan,he?

    guus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Cambodja Off-road Trip

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2013

EINDVERSLAG CAMBODJA

08 December 2012

Boeddha masker en de thuis reis...

07 December 2012

Niets bijzonders op de Titanic

06 December 2012

Van Resort naar Herriebak.

06 December 2012

SUPER visje aan de kust
Gerard

Actief sinds 25 Dec. 2010
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 88738

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

INDO CHINA MOTOR CHALLENGE 2014

15 September 2013 - 15 September 2013

De Sri Lanka Curry Trip

17 Juni 2013 - 22 Juni 2013

Zweden , The 2013 Moose Trip

12 November 2012 - 12 December 2012

Cambodja Off-road Trip

26 Oktober 2011 - 11 November 2011

Noord Thailand rondreis

15 Januari 2011 - 14 Februari 2011

Nieuw Zeeland Motor tourrit 2011

Landen bezocht: