Siem Reap , naar Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Siem Reap , naar Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Siem Reap , naar Battambang

Blijf op de hoogte en volg Gerard

01 December 2012 | Cambodja, Khett Batdambang

Liggen 2 vetgemeste varkens met de beentjes in de lucht , achterop de pakkendrager van de scooter van de eigenaar. Zegt het ene varken, `wij hebben het goed joh. Met de baas naar de markt , lekker topless in het zonnetje , mijn spekbuikje wordt al lekker bruin, en we komen vandaag waarschijnlijk niet thuis. Het is net vakantie. Ja ,zegt de andere big , en de rest moet thuis in de modder blijven liggen. Wij hebben het echt goed.

Dit is onder andere wat we voorbij zien gaan als we van Siem Reap vliegensvlug over de asfalt naar Battambang blazen . Scooters met matrassen, Busjes vol met flesjes water , een meisje in een bontjas op de fiets, een bokkend paard dat een scooter omverduwd,ossen in lage giering die door de blubber ploegen , pickup trucks vol met vette varkens met de beentjes in de lucht, Dubbel breed auto´s die je tegemoet komen waardoor je maar 1 meter ruimte hebt van de normale 5 meter waar je recht op hebt. Recht, mij neus , blijf maar recht , dan ben je al een hele goede weggebruiker.. Voor 11 uur staan we al in Battambang . Dit ging wel erg snel . Maar we gaan vanmiddag nog wat rijden. Eerst wat rusten en de kamer bekijken en om 1 uur klaar voor vertrek.
We kruipen weer in het zadel en rijden de stad uit. Daar buiten ergens liggen de `Killing Caves` van de Khmer Rouge . Net voor een bergje worden we stop gehouden .Een entreepost blijkt het , voor de "Killing Caves". Een kleine klim en dan zie je wat tempeltjes , niet echt interessant , maar ja . Dan komen we bij de grotten waar mensen levend in gegooid werden door de volgelingen van Pol Pot. In de ene de oudere , de andere de kinderen en in nog een de zwangere vrouwen . Waren ze niet gelijk dood door de diepe val , dan verhongerde ze gewond in die kille diepe spelonken . Ik krijg een koude rilling over mijn lijf als ik door de grotten loop. Bah , ja dat is het BAH.
Onder aan de berg doen we de lunch, klink misschien raar net na de aanblik van de "Killing Cave ", maar we moeten gewoon. Dan geeft Joost aan dat we nog wat gaan Offroadte. Tussen rijstvelden manoeuvreren we door naar de bewoonde wereld. Daar rijden we langs paadjes en erven ,tot we bij een oud , volgens mij , Frans spoortje ,aankomen, of wat er van over is. We gaan op een Bamboe treintje , met de motoren er op, het zijn maar platte karren hoor , een ritje maken over een dijkje langs de rijstvelden. De Baya´s worden op de bamboe latjes gezet en we moeten ze zelf recht houden. Met een motortje en een V-snaar worden we voortgestuwd. Jan , onze oudste staat samen met mij op een van de treintjes. Hij spreekt mij vaderlijk aan . "Kom hier staan , hou je goed vast , kijk uit met die scherpe takken ". Alles gaat goed en na zo´n 7 kilometer stoppen we bij "een klein Stationtje ". Nou dat was het niet eens. Gewoon de eindpost . Hup eraf en snel de stad weer in naar het Hotel .
Daar zien we Chris voor het eerst , hij gaat vanaf vandaag de rol van reisleider overnemen van Joost. Maar eerst een koude klets, Chris is daar wel voor te vinden al drinkt hij geen bier. .
Het avond eten doen we in een Bamboe Train Restaurant en de Green Curry smaakt weer heerlijk. Dan neemt Jan het woord en een erg mooie toespraak komt Joost toe. Hij krijgt nog een enveloppe maar daar moet hij wat voor doen . We hebben allemaal een kort tekstje opgeschreven met een omschrijving van ons zelf . Een regel maar , en daar moet hij ons uit halen . Hij heeft het moeilijk maar haalt het net. Een korte toespraak van zijn zijde loopt vast in emotie .
Joost , namens ons alle , Bedankt en het gaat je goed in je verdere leven. En op zijn Brabants , Houdoe!!!!
Na een borrel vertrekken we naar het hotel en net voor we aankomen zien we een vrouwtje dat haar jurkje een stuk omhoog getrokken heeft, de achterzijde is helemaal bloot. In haar blote reet loopt ze over straat. Ze is van het ganzenbord afgesukkeld denk ik. Wij gaan te bed. Lekker slapen.