Mr Flat tyre , that’s me…. - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu Mr Flat tyre , that’s me…. - Reisverslag uit Dien Bien Phu, Vietnam van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

Mr Flat tyre , that’s me….

Blijf op de hoogte en volg Gerard

14 Maart 2014 | Vietnam, Dien Bien Phu


Ik vergeet mijn colletje ,dus moet snel nog even terug naar boven. Kong snapt het niet helemaal , maar denk ‘het is die zotte Hollander maar”. Over de brug rechts en dan links, we gaan een omweg maken van zo’n 75 kilometer om maar niet te vroeg bij ons hotel in Dien Bien Phu . Weer mooie uitzichten en een slechte weg . Dan stoppen we voor een fotoshoot en wanneer alles vertrekt merk ik dat het net is of ik op een waterbed rij. Weer een platte achterband. Ik moet zelf weer het spijkertje lokaliseren want die Vietnamezen kunnen niets vinden. ‘You are mister Flat Tyre , “zegt Thanh. “You have New Bike , and every time we stop for you. “Fuck off , Spleetoog en ik schup hem onder de kont. In 10 minuten zijn we klaar en we rijden zo weer uren door de bergen. Middageten doen we in een klein dorpje en we hebben veel bekijks. De rijstvelden worden wel steeds mooier of moet ik zeggen steeds groener . De laatste 60 kilometer worden weer snelheidsmeters , ik hou mij gedeisd en stop als ik wat zie . Dan net voor sluitingstijd komen we bij een Vietnam War museum . Erg richting de Vietnamezen maar oke . Dan snel naar een groot hotel . Een politie hotel , dus veiliger kunnen we niet zitten . We gaan wat eten dus bij deze de balen.
Even 10 minuutjes lopen en dan zitten we weer in een hoekje heerlijk te eten. Uit een fles gevuld met wormen drinken we rijstwijn, smaakt beter dan die zonder .Weer heerlijke gerechtjes worden op ons kleine tafeltje uitgestald . Kip ,eend,garnalen, kool, boontjes en wat onduidelijkere schaaltjes. Na de maaltijd wat thee en dan richting het festival terrein . Het is de dag voor Bevrijdingsdag , dus er is volop feest . Op een plein aangekomen krijgen wij ook er veel aandacht. Militairen, politie , kerels maar vooral meiden willen met ons op de foto en vragen van alles. Mij spreekt een mooie meid aan en even daarna komt er een vrouw met microfoon naast staan. Zij wil een interview voor de nationale radio met mij hebben, via het meisje. Ik beantwoord wat vragen en zij vertaalt het naar de radio. Tussendoor worden Bart en Eugene ook overvallen met vrouwelijk schoon en kerels. Foto’s worden gemaakt en we lachen wat af. Dan staan er wat militairen een beetje schaapachtig het geheel te overzien , ik roep dat ze bij moeten komen maar dat begrijpen ze niet. Als ik een foto gebaar maak dan komt er wat leven in. Bij de eerste pak ik zijn pet af en gooi mijn arm zijn schouders. Een ander persoon doet dat ook en zo wordt dit beeld vastgelegd. Men moet er erg om lachen ,misschien begeef ik mij op gevaarlijk terrein ,maar lachen is het. Op het einde van het festival begint men rond een vuur in 2 kringen te dansen,Thanh zegt dat wij ook mee moeten doen en dan gaat het dak er af. Als wij 3 ons mengen in de ronde dans dan beginnen de mensen te roepen, camera’s beginnen te rollen , zelfs van de Vietnam tv volgt ons , op nog geen halve meter afstand. Rijstwijn wordt ons in de mond gegoten door erg mooie dames.Dan vind ik het genoeg en denk , er kan nog een schepje bij. Ik maak mij los uit de kring en ga midden in die ronde staan dansen met mijn armen in de lucht .Nu gaat het dak er helemaal af , het lijkt wel of ik iedereen wakker maak. Gillend van geluk gaat iedereen met de armen in de lucht rond mij staan springen. Hoe heet ik ook alweer , gewoon Gerard Verschuren toch, nou het lijkt wel of ik wereld beroemd ben. Dit is zo heerlijk als ik zie dat deze mensen van alle rangen en standen zo met mij los kunnen gaan. Dit tafereel wordt op allerlei manieren vast gelegd dus als je mij en de boys ergens tegenkomt op Facebook of Youtube , dan weet je , ja het zijn wij. Dan is het ineens voorbij met de dans en de muziek ,maar nog niet voor ons . Wij geven nog wat adressen over en weer, foto’s worden genomen , afscheid en een hand. Wij stappen terug en als we ergens stoppen voor een pint dan komen er mensen met hun telefoon met filmpjes met ons op de voorgrond, al dansend. We have seen , yes. Ik heb ook genoten mensen. Heerlijk . We duiken te bed en ik wordt opgevreten door de muggen , maar wat we vanavond meegemaakt hebben , dat neemt niemand ons af, en zo denk de bevolking hier in DIEN BIEN PHU er zeker ook over. He we zijn beroemd in Vietnam, gekker moet het niet worden…

  • 15 Maart 2014 - 10:57

    Robert:

    Hahahahaha! Gaaf man

  • 15 Maart 2014 - 13:18

    Boelie:

    En hier je eigen altijd maar in moeten houden, vandaar al die verre reizen.

  • 16 Maart 2014 - 22:48

    Je Broer Johan:

    Hopelijk noem jij deze mensen nu nooit meer denigrerend "Spleetogen". Het zijn volgens mij een van de meest verdraagzame en sociale mensen ter wereld! Je bent een gelukkig mens om bij ze te mogen zijn.
    Ik "mag" weer naar Vietnam toe in augustus voor www.looking-forward.nl

  • 17 Maart 2014 - 09:20

    Anh Anh:

    Hi Mr.Gerard!
    I'm Anh and I met you at Hoa Ban Festival. Sorry but I can't find your Facebook. I hope you can send link Facebook for me.
    Oh and My friend really like you and Your friend. Let enjoy my country :)

  • 18 Maart 2014 - 05:54

    Gerard M Verschuren:

    Hi Anh , did you try with my name . Gerard Verschuren ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard

Actief sinds 25 Dec. 2010
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 88730

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 19 Januari 2014

INDO CHINA MOTOR CHALLENGE 2014

15 September 2013 - 15 September 2013

De Sri Lanka Curry Trip

17 Juni 2013 - 22 Juni 2013

Zweden , The 2013 Moose Trip

12 November 2012 - 12 December 2012

Cambodja Off-road Trip

26 Oktober 2011 - 11 November 2011

Noord Thailand rondreis

15 Januari 2011 - 14 Februari 2011

Nieuw Zeeland Motor tourrit 2011

Landen bezocht: