The Longest Day..... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu The Longest Day..... - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gerard Verschuren - WaarBenJij.nu

The Longest Day.....

Blijf op de hoogte en volg Gerard

20 Maart 2014 | Laos, Luang Prabang

Vroeg eruit want vandaag een lange dag om ver te komen . Luang Prebang slaapt nog als wij al aan een ontbijtje zitten buiten op het terrasje voor onze kamer. Gebakken ei, geroosterd spek, Franse kaasjes, thee, stokbrood . We vertrekken uit dit toeristen hol , de backpackers liggen nog te ontnuchteren op een oor en de ouderen zien we vertrekken in tourbusjes richting hun volgende locatie op hun vakantie map. Wij zijn de stad nog niet goed uit als ik in de verte een olifant achter op een vrachtwagen zie staan . Wat zie ik staan , ja echt ,een olifant met zijn berijder erboven op, staat gewoon los achter op een truck. Dit soort vervoer had ik zo nog nooit gezien . En geen klein olifantje , nee een kolos. De bergen beginnen mij onderhand wel erg saai te worden . uren achter elkaar rijden we op en neer ,terug schakelen , opschakelen, remmen , gas geven, nee dit heb ik wel gehad. Na 100 kilometer ga ik aan de kant. Drinken en wat rusten. De rest stop ook en Cong duikt de watergreppel in , hij is niet lekker. Nog 20 kilometer zegt Thanh , dan kunnen we wat eten. Bij die kruising aangekomen zien we meerdere tourbusjes waar toeristen uitrollen die ook van de ene naar een andere locatie in het land aan het reizen zijn. Noedelsoepje erin en we vertrekken weer . De asfalt is door de hitte aan het smelten, gevaarlijk sturen dus. Na nog 100 kilometer stopt Bart weer en we duiken de greppel in voor wat rust. Eugene stopt ook en 15 minuten later zitten we weer in het zadel. Nog 70 kilometer, fucking saai, maar net na deze stop wordt de weg vlakker en kan de gas er beter op . We rijden de overnachtingsstad in , ik weet nog steeds niet welke en we worden gecontroleerd door een strepen jagertje, geldjagertje denk ik zo. Na wat getouwtrek door Thanh en meneer agent , doet de gids zijn helm op en zegt binnensmonds "weg hier ". Wij kleden ons weer aan en geven de motoren de sporen. Meneer de agent verbaasd achter ons latend. "Hij wou alleen maar geld." na 5 kilometer rijden we een terrein op genaamd "The Fields of Jars", een veld vol met stenen potten die ooit, wanneer weet men nog niet , als graftombes gebruik werden denk men.Erg mooi om te zien. Naast het veld ligt een grot die weer gebruikt is in de laatste Indochina War . Een heel raar gevoel geeft dit. Dan rijden we naar ons Geusthouse en na een erg lekkere avonddis ,waar recht voor onze neuzen een scooter er onderuit wordt gereden ,verder niet dan wat materiaal schade , vertrekken we vroeg , 9 uur is vroeg toch, naar ons bedje . Het was een lange dag , erg saai met een mooi einde.